بازاریابی ویروسی چیست ؟ بازاریابی ویروسی چگونه عمل میکند ؟ مزایای بازاریابی ویروسی برای یک شرکت چیست ؟
بازاریابی ویروسی یکی از انواع بازاریابی است. حتما در مورد بازاریابی ویروسی زمانی که به میلیونها ویدیو و تصاویر که در شبکههای اجتماعی پخششدهاند ، فکر کردهاید. شبکههای اجتماعی نهادهایی هستند که باعث ایجاد یک نیاز غیرقابل انکار در میان کاربران برای به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم و نوشته ( محتوا ) با تمام دوستانشان میشوند.
اما آیا این محتواهای به اشتراک گذاشته شده ، فقط تصادفی هستند یا بخشی از یک برنامه تبلیغات ویروسی هستند که به خوبی به اجرا درآمدهاند؟ در واقع، هر دو. برخی از مطالب ویروسی با هدف غیر تبلیغاتی یا بازاریابی ایجادشدهاند؛ آنها فقط برای سرگرمی تولید شدهاند و یا صرفا برای افزایش آگاهی / یا اطلاع به دیگران در مورد چیزی منتشر شدهاند. استراتژی ویروسی اگر به خوبی برنامهریزیشده باشد ( آمادهسازی مناسب با محتوای مرتبط و درست ، شانس موفقیت بازاریابی ویروسی را افزایش میدهد.
بازاریابی ویروسی مانند ویروس عمل میکند. بازاریابی ویروسی ، نام خود را بر اساس اینکه یک فرد میتواند یک محتوای تولید شده خاص را به تعداد بسیار زیاد و با سرعت بسیار بالا و بدون کنترل ، با دیگران به اشتراک گذارد، کسب نماید.
جادوی بازاریابی ویروسی در این است که محتوای تولید شده به صورتی کاملا ساده و ویروس وار و به علت علاقه فردی که آن را دیده ، با دیگران به اشتراک گذاشته میشود. در پایان هر فردی که محتوا را لایک ، اشتراک گذاشته یا مشاهده میکند ، خود بخشی از بازاریابی ویروسی است.
در این موارد ، در زمانی که یک کمپین بازاریابی ویروسی شروع میشود ، تولیدکنندگان محتوا ، پس از انتشار اولیه فقط باید منتظر نتیجه بمانند.
همهچیز خوب به نظر میرسد ؟ البته همه چیز به این سادگی هم که تا اینجا توضیح دادهام ، نیست و مشکلی نیز وجود دارد، که البته مشکل خیلی بزرگی هم هست. دستیابی به حجم بالایی از مشاهده ؛ لایک و به اشتراکگذاری محتوا از طریق استراتژی بازاریابی ویروسی بسیار سخت است. کمتر از 1% محتواها میتوانند به سطحی دست یابند که بتوان آن را یک تبلیغ ویروسی / انتشار ویروسی نامید.
در تیم مشاوران مدیریت ایران ما علاقهمند هستیم که بر شاخص و اعداد تصمیمگیری نماییم ، هرچند که در بازاریابی ویروسی ، ما مجبوریم که این حقیقت را اعلام نماییم که هیچکس نمیداند که چه چیزی باعث میشود که یک محتوا به صورت ویروسی منتشر شود ، زیرا شانس ، نقش بالایی در این برنامه ایفا میکند.
یکی از سوالاتی که از ما بسیار پرسیده میشود این است که چرا محتوای ما به صورت ویروسی منتشر نشد و برای رقبا شد ؟
چرخه عمر محصول ( PLC ) چیست ؟ ( و رابطه آن با ماتریس BCG گروه بوستون )
طرح توجیهی آزمایشگاه تشخیص طبی برای ویزای استارتاپ کانادا