برند بوک یک اصطلاح غیرتخصصی و عامیانه است که گاه آن را بایبل برند Brand Bible و یا Style Book , Brand Manual نیز مینامند . از آنجایی که در ایران نیز استفاده از کلمه برند بوک در بین عوام و خواص مورد استفاده قرار میگیرد ( مثل مورد برند لاکشری Luxury ) ، ما نیز مجبوریم در این مطلب از همین واژه عامیانه استفاده نماییم.
بهتر است که بدانید :
در فضای مدیریت حرفهای بین المللی به آن دفترچه راهنمای هویت بصری برند راهنمای هویت شرکت CBIG – Corporate Brand Identity Guidelines است.
در کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلیس ، آمریکا ، استرالیا و نیوزیلند ، متخصصین حوزه برند آن را به Brand CI Guide میشناسند.
برند بوک بیانگر دستورالعملها و قوانین روشن در خصوص نحوه نمایش لوگو ، رنگ و پیام به مخاطبان است. اما برند بوک کاری بیش از آن انجام میدهد : برند بوک به دنبال تثبیت هویت و شخصیت عمومی شرکت است.برند بوک مرجع هرگونه عملیات گرافیکی آتی سازمان است . فرض که طراحی وب سایت و شبکههای اجتماعی خود را میخواهید به یک شرکت طراحی وب سایت ، واگذار نمایید . این شرکت باید چه نکاتی را در طراحی خود رعایت نماید. برند بوک راهنمای این شرکت است.برند بوک ، آنچه از نام تجاری در کمپین برندینگ سازمان انتظار میرود ، به جهان میگوید.باید نگاهی عمیقتر به ارزش ایجاد شده ناشی این دفترچه برند برای فرایند مدیریت برند و تاثیر آن بر بازاریاب و فروش سازمان ارزیابی نمود.بیایید به ارزش دستورالعملهای نام تجاری نگاه کنیم و به همین دلیل شما باید خودتان را ایجاد کنید.
ادامه :
چرخه عمر محصول ( PLC ) چیست ؟ ( و رابطه آن با ماتریس BCG گروه بوستون )
طرح توجیهی آزمایشگاه تشخیص طبی برای ویزای استارتاپ کانادا